"MODERNA MUSEETS FOTOGRAFISAMLING RYMMER CA 100.000 BILDER".
"Vill nå en ny publik".
"Foto: Larry Clark".
"Vill nå en ny publik".
"Läs mer:
Foto: Åsa Lundén/MOderna musee
"25.08.2009."Moderna museets fotografisamling, rymmer ca 100.000 bilder. I utställningen Åter till verkligheten visas drygt 300 bilder av ett femtiotal fotografer".
"I sin andra stora fotoutställning för i år har Moderna museet tagit tillvara den otroliga skatt de besitter och satt ihop en utställning där 70-talets fotogiganter åter får ta plats i strålkastarljuset. Vi ringde upp indendent Anna Tellgren och bad henne berätta lite om projektet".
"Jag har sett många fotoutställningar och retrospektiver med kända fotografer från sjuttiotalet när jag varit ute och rest och tänkt att "Det här kan jag visa i Stockholm. Vi har ju allt det här i vår samling".
"Att tyngdpunkten i utställningen ligger på amerikanska och svenska fotografer har att göra med hur vår samling ser ut, men urvalet är också gjort med utgångspunkt från de fotografer som jag tycker är intressanta. Förhoppningen är att de stora namnen drar folk och att man sedan upptäcker de mer okända fotograferna när man väl kommer hit".
"Titeln på utställningen är Åter till verkligheten, vad syftar det på?".
"Det handlar om nya möjligheter att dokumentera det verkliga livet. Några av fotograferna dokumenterade verkligheten de hade omkring sig och andra det som var bortom det verkliga, det vill säga drömmar och sinnestillstånd, men alla hade på något sätt verkligheten som utgångspunkt".
"Var det typiskt just för den här tidsepoken?".
"Nej, men då handlade det om klassiskt svartvitt analogt fotografi utan några som helst digitala hjälpmedel. Man kan hitta likheter med dagens fotografer i teman men utgångspunkten är en helt annan".
"Det var street photography som pressats framåt mot mer subjektiva och personliga projekt. Och också mer konstnärliga, tycker jag. Den typen av fotografi hade sin höjdpunkt under 70-talet".
"På 80-talet slår det postmoderna igenom och diskussionen blir en helt annan. Många av de här fotograferna hamnar i skymundan och det var också en tanke med utställningen, att ta fram dem på nytt. Det finns ett förnyat intresse för den här typen av fotografi".
"Idag är vi omgivna av ett ständigt bildflöde som sköljer över oss. Vad har de här bilderna för plats där?".
"När man går till en utställning har man möjligheten att gå in i en bildvärld på ett lite lugnare sätt. Man har ett val och kommer därför bort från känslan av översköljning. Här handlar det ju också om gelatinsilverfotografi, "en framkallningsteknik, reds.anm" och alltså om bilder som är ganska små, vilket ger en mer intim känsla. Idag är det ofta stort och blaffigt som gäller".
"Hur mycket besökare förväntar ni er?".
"Det här är en utställning för den trogna fotopubliken, de som älskar fotografi. Men vi hoppas också att den kan locka en yngre publik. 70-talet är lite inne just nu med mode och annat, och vi hoppas kunna ge en ung generation nya upplevelser".
"Om du skulle välja ut något som sticker ut på utställningen, vad får man inte missa?".
"En svensk fotograf, Eva Klasson, som slog igenom i Paris. Hon är otroligt spännande. Hon var verksam under några år men försvann sedan helt från fotot fram tills nu".
"Hon var otroligt tidig med en viss typ av bilder och behandlade kroppen och genusrelaterade ämnen på ett sätt som många andra kvinnliga fotografer började göra först in på 80- och 90-talet".
"Sedan är Arthur Tress fascinerande bildvärld intressant. Och de som inte tidigare mött Larry Clarks bilder borde ta chansen nu".
Comentarios